آستیگمات چشم
نوشته شده توسط : melika

داشتن چشم‌های تیزبین یکی از خواسته‌های همه افراد است. اما متأسفانه همیشه به این ترتیب نیست که شماره چشم همه آدم‌ها ده‌دهم باشد. کسانی که شماره چشم آنها از امتیاز کامل ده‌دهم برخوردار نمی‌باشد، ناچار باید به یکی از عینک‌های دوربین، نزدیک بین یا آستیگمات روی بیاورند. اما واقعاً آستیگمات چشم چیست؟ و چه ویژگی‌ها و علائمی دارد؟ و از چه روش‌های درمانی برای درمان آستیگمات چشم باید استفاده شود؟ اینها مطالبی هستند که شیوا کاور قصد دارد در این پُست به بیان تک تک آنها بپردازد.

به چه چشمی آستیگمات گفته می‌شود؟

آستیگمات بودن چشم یعنی چه؟ چشم یکی از مهم‌ترین اعضای بدن است که به اندازۀ کافی گرد نیست. چشم سالم کاملاً دایره‌ای و گرد است. در نتیجه نور پس از ورود به چشم، به صورت منظم و یک‌دست شکسته می‌شود و فرد می‌تواند محیط پیرامون خود را با دقت ببیند. ولی تصور کنید کره چشم شما به اندازه کافی مدور نباشد و نور پس از ورود به آن نتواند به صورت یک‌دست شکسته و منتشر شود و مسیر آن بیشتر به یک سمت گرایش پیدا کند. در این صورت تمرکز چشم در دیدن اجسام و مناظر مختلف بیشتر روی یک قسمت جلب می‌شود. در نتیجه عکس‌ها و مناظر پیرامون را به صورت تار و موج‌دار می‌بیند. پزشکان به این حالت چشم، آستیگمات می‌گویند و با تجویز عینک‌های مناسب یا جراحی و یا استفاده از لنزهای مخصوص آن را درمان می‌کنند.

به چه چشمی آستیگمات میگویند؟

علت آستیگمات  شدن چشم

دلیل آستیگمات بودن چشم به طور کامل مشخص نیست. بعضی از افراد به صورت مادرزادی چشمان آستیگمات دارند؛ و گاهی اوقات فرد ممکن است پس از جراحی، بیماری یا صدمه دیدن چشم دچار آستیگمات شود. البته این که گفته می‌شود مطالعه در نور کم یا تماشای تلویزیون از فاصلۀ نزدیک می‌تواند موجب بروز آستیگمات شود، هنوز به درستی اثبات علمی نشده است.

بیشتر بخوانید: قرنیه چشم

علائم بروز آستیگمات 

از جمله علائم ابتلا به آستیگمات می‌توان به تاری دید اشاره کرد که به خستگی و فشار وارد به چشم ارتباطی ندارد؛ و مهم‌ترین مشخصۀ ابتلای فرد به آستیگمات می‌باشد. بنابراین اگر اشیا و مناظر را به خوبی نمی‌بینید، و یا تار می‌بینید، باید به پزشک مراجعه کنید.

گذشته از تاری دید، دوبینی هم می‌تواند یکی دیگر از نشانه‌های ابتلا به آستیگمات باشد. افرادی که شمارۀ چشم بالایی ندارند، متوجه تاری و دوبینی خود نمی‌شوند. اما اگر شماره چشم آنها بالا برود، مناظر را با اختلال خواهند دید.

البته به این نکتۀ بسیار مهم اشاره کنیم که کودکانی که مبتلا به آستیگمات هستند، دقیقاً نمی‌دانند دچار دید مخدوش شده‌اند؛ بلکه همه چیز را تار می‌بینند و فکر می‌کنند که مشکلی برای چشمان آنها پیش نیامده است. به همین دلیل باید به طور مداوم تحت معاینه چشم قرار بگیرند تا در صورت بروز مشکلاتی مثل آستیگمات بتوان به موقع درمان آنها را آغاز کرد.

اعلائم آستیماگ شدن چشم چیست؟

از جمله نشانه‌های دیگر آستیگمات چشم می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  1. تار دیدن نوشته‌های ریز و دشوار بودن خواندن آنها
  2. دشواری در دیدن اجسام دور و نزدیک (به طوری که فقط با جمع کردن چشم‌ها می‌توان آنها را مشاهده کرد)
  3. دوبینی
  4. سردردهای موردی؛ به ویژه همراه با درد چشم
  5. ناتوانی چشم برای تمرکز بر روی حروف ریز
  6. فشار در کرۀ چشم

البته در کودکان مبتلا به مشکلات آستیگمات، می‌توان به علائم دیگری مثل خستگی چشم، فشار آمدن به چشم، سردرد، دشواری در خواندن نوشته‌های ریز و دشواری در تشخیص درست خطوط راست اشاره کرد.

بنابراین اگر اشیا و منازل پیرامون را از هر فاصله نمی‌توانید به خوبی تشخیص دهید، حتماً به چشم پزشک مراجعه کنید.

ادامه مطلب: https://shivacover.com/آستیگمات-چشم/





:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 16 آذر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: